ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမႈ မ်ားစြာနဲ႔ ၿမန္မာ့ႏုိင္ငံဟာဖြံ႔ၿဖဳိးမႈအလားအလာေကာင္းေတြနဲ႔ တက္ၾကြလုိ႔ေနပါတယ္။ လက္ရွိအာဏာရ အသုိင္းအ၀ုိင္းနဲ႔ အတုိက္အခံတုိ႔ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြဟာ တူညီေကာင္းမွတူညီပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္တူညီတဲ့အခ်က္ကေတာ့ လက္ရွိအေၿခအေနမွ ေရွ႕ဆက္တုိးတက္လာဖုိ႔ ကုိ ႏွစ္ဖက္လုံးက ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကပါတယ္။ ၿပည္သူေတြအတြက္ေကာ အေၿပာင္းအလဲဟာ ဘာေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ ေပးဦးမွာလဲ။အမွန္တကယ္ေတာ့ ၀ုန္းဒုိင္းက်ဲ ဖြံ႔ၿဖဳိးတုိးတက္ ဖုိ႔ကလြယ္ပါတယ္။ ေရရွည္တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ခန္႔ခန္႔ထည္ထည္ ရပ္တည္နုိင္ဖုိ႔က ခက္ခဲမွာပါ။
ပညာအေၿခမစုိက္တဲ့ ဖြံ႔ၿဖဳိးမႈဟာ စီးပြားေရးရင္းၿမစ္ေတြကုန္ခမ္းသြားတာနဲ႔အမွ် စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖဳိးတုိးတက္မႈရဲ႕ေဘးထြက္ဆုိးက်ဳိးေတြနဲ႔ ထိပ္တုိက္တုိးမိတာနဲ႔တင္ ရွာသမွ်အဖတ္မတင္ပဲအက်ပ္အတည္းကာလထဲ ထုိးစုိက္သြားဦးမွာပါ ။ အဲဒီ ေထာင္ေခ်ာက္ထဲမွာၿမန္မာၿပည္ဟာ က်ေရာက္ႏုိင္ေခ် ရာခုိင္ႏႈန္းအမ်ားၾကီးရွိေနပါတယ္။ဒါဆုိရင္ တည္ၿငိမ္ မွန္ကန္တဲ့နုိင္ငံတစ္ခုကုိဘယ္လုိတည္ေဆာက္ၾကမလဲ။ အရုိးရွင္းဆုံးေၿပာရရင္ ပညာနဲ႔တည္ေဆာက္မွပဲရမွာပါ။ ဒါဆုိရင္ လက္ရွိ ပညာေရးစနစ္ကုိ ခြဲၿခမ္းစိတ္ၿဖာၾကည့္ဖုိ႔ လုိၿပီေပါ့ ။ ဒီစာဟာ ႏုိင္ငံသားတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ၿမန္မာ့ပညာေရးစနစ္ေပၚ အၿမင္ အေတြ႔အၾကဳံ ေမးၿမန္းစုံစမ္းမႈ တခ်ဳိ႕နဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ၾကည့္တာပါ။ အုတ္တစ္ခ်ပ္ သဲတစ္ပြင့္ အေထာက္အကူ အၿဖစ္ပါ။

ေနာက္ခံသမုိင္း
သက္ဦးစံပုိင္ မင္းဆက္ ေနာက္ဆုံး ကုန္းေဘာင္ေခတ္အထိ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးဟာ ဘုန္ေတာ္ၾကီးသင္ ပညာေရးစနစ္ေပၚ အေၿခခံခဲ့တာၿဖစ္ၿပီး ကုိလုိနီေခတ္အေရာက္မွာ ဗ်ဴရုိကရက္စနစ္ လည္ပါတ္ဖုိ႔အတြက္ အဂၤလိပ္က ေခတ္ပညာတတ္ လူလတ္တန္းစားတစ္ရပ္ကုိ ေမြးထုတ္ဖုိ႔ ၾကဳိးစားခဲ့ပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလူတန္းစားေတြကပဲ အဂၤလိပ္ ဆီကလြတ္လပ္ေရး အရယူဖုိ႔ၾကဳိးစားခဲ့ပါတယ္။ ကုိလုိနီစနစ္ကုိ ေတာ္လွန္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြဟာ အဂၤလိပ္ေပးတဲ့ ကြၽန္ပညာေရးကုိ ဖီဆန္မယ့္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္း ေတြနဲ႔ အမ်ဳိးသားေကာလိပ္ေတြကို ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ ခဲ့ပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြဟာ သခင္အမည္ခံခဲ့ၿပီး အဂၤလိပ္ေပးတဲ့ ပညာနဲ႔ အဂၤလိပ္ကုိတြန္းလွန္ဖုိ႔ ဥာဏ္အလင္းပြင့္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ၿမန္မာ့ ပညာေရးရဲ႕ သမုိင္းအစပါပဲ ။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ဟာ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ ၿဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ အဂၤလိပ္ကြၽန္ပညာေရးက ေမြးထုတ္လုိက္တဲ့ သခင္လူငယ္ေတြဟာ ၿမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးကုိ အရယူသြားခဲ့ပါတယ္။ ၿမန္မာ့ႏုိင္ငံဟာ လြတ္လပ္ၿပီး အာရွအေရွ႕ေဒသမွာ ဖြံ႔ၿဖဳိးမႈအားအေကာင္းဆုံး အလားအလာအေကာင္းဆုံး ႏုိင္ငံၿဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္မွ ၿမန္မာပညာတတ္ဘြဲ႔ရေတြဟာ ေဒသတြင္း တကၠသုိလ္ေတြၾကားမွာ ႏုိင္ငံတကာ ပညာတတ္ အသုိင္းအ၀ုိင္းၾကားမွာ ဂုဏ္သေရရွိရွိ၀င္ဆံ့ႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။
လြတ္လပ္ၿပီးေခတ္ရဲ႕ အစည္းေၿပစစ္ေရးအားၿပဳိင္မႈေတြနဲ႔ တုိင္းၿပည္အတြင္း ကြန္ၿမဴနစ္ ဆုိရွယ္လစ္ ဒီမုိကရက္ တုိင္းရင္းသား လက္ႏွက္ကုိင္ေတြနဲ႔ အာဏာလြန္ဆြဲပြဲမွာ မတည္မၿငိမ္ၿဖစ္မႈေတြ ဆယ္စုႏွစ္ၾကာေအာင္ ၿဖစ္ပ်က္ခဲ့ပါတယ္။ ၿမန္မာၿပည္ဟာ တၿဖည္းၿဖည္း စစ္နယ္ေၿမ မီးေတာက္ေဒသ လြတ္လပ္ေရးသမုိင္းေရစီး ေသြးေသာက္ရဲေဘာ္ေတြဟာ လြပ္လပ္ၿပီးေခတ္ အခ်င္းခ်င္းေသြးေခ်ာင္းစီး ဖုိ႔မာန္ဖီတဲ့အေၿခအေနကုိ ဆုိက္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ၿမန္မာ့ပညာေရးဟာ ႏုိင္ငံေရး အက်ပ္အတည္းမွာ ကြၽဲကူးေရပါ ခက္ခဲလာခဲ့ရပါတယ္။ အဖြဲ႔အစည္းေတြ အာဏာပုိင္ေတြဟာ တုိင္းၿပည္ကုိ ပညာေရးအစစ္မေပးဘဲ သူတုိ႔၀ါဒ ေအာင္ပြဲရေရးေၾကြးေၾကာ္၀ါဒေတြနဲ႔ မႈိင္းတုိက္ေပးခဲ့ပါတယ္။ တကယ့္ပညာတတ္ေတြ ပညာရွင္ေတြဟာ အေၿခအေနမွန္ကုိသိလို႔ စိတ္လက္ေလးလံခဲ့ၾကရပါတယ္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္း တုိင္းၿပည္အာဏာကုိ သိမ္းယူၿပီးေနာက္ေတာ့ အေၿခအေနေတြဟာ တမ်ဳိးေၿပာင္းလဲလာခဲ့ပါတယ္။ သူပုန္သူကန္ေတြကုိ ႏွိမ္ႏွင္းရင္း တုိင္းၿပည္ရဲ႕ပညာေရး ကုိလည္းၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမႈေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေၿပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေၿပာင္းလဲမႈေတြဟာ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ဆုိရွယ္လစ္လုပ္သားေကာင္းမ်ား ထုတ္လုပ္ေရးကုိ ဦးတည္သြားခဲ့ ရေတာ့တာပါပဲ။ ဦးေန၀င္းဟာ ပညာေရးစနစ္အေပၚ လူေတာ္မလုိ လူေကာင္းသာလုိသည္လုိ႔ ေၾကြးေၾကာ္သံ လႊမ္းမုိးမႈ ေဖာ္ၿပခဲ့ပါတယ္။ စာသင္ေက်ာင္းေတြဟာ လြတ္လပ္တဲ့ ပညာေရးထက္ ဆုိရွယ္လစ္၀ါဒကုိ ေမာင္းႏွင္ေပးမယ့္ လုပ္သားေကာင္း ထြက္ေပၚလာေရးကုိသာ ေဇာင္းေပးလႈပ္ရွားလာပါတယ္။ ထက္ၿမက္တဲ့ အရည္အခ်င္းရွိတဲ့ ပညာတတ္ ဆရာေတြဟာ မဆလအစုိးရရဲ႕ ကြန္ၿမဴနစ္တာဆီးေရး တံဆိပ္ကပ္ ဖိႏွိပ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီအက်ဳိးဆက္ဟာ ပညာေရးနယ္ပယ္မွာ အမ်ဳိးသားပညာရွင္ဆရာေတြ ရွားပါးခဲ့ရပါတယ္။ ဦးေန၀င္းနဲ႔ ဆုိရွယ္လစ္ အစုိးရ အုပ္စုိးခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္သုံးစုနီးပါးဟာ ၿမန္မာ့ပညာေရး ဂရပ္မ်ဥ္းကုိ အဆင္းခ်ည္းပဲၿဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္..။

အေၿပာင္းအလဲမ်ားတဲ့ ေန႔စြဲမ်ား
သက္ဆုိးရွည္ခဲ့တဲ့ ဆုိရွယ္လစ္ဗဟုိဦးစီးစနစ္ဟာ ၿပဳိက်မယ့္ရက္ေတြေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ ၿမန္မာတစ္ႏုိင္ငံလုံး ဘက္စုံအက်ပ္အတည္းဟာ ဦးေန၀င္းအာဏာစက္ကုိ  ၿဖဳိခ်မယ့္စနစ္တံၿဖစ္လာပါတယ္ ။ အဲဒီအေရးအခင္းေတြဟာ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္နယ္ေၿမထဲမွာ ၿဖစ္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္ ၁၉၈၇ တစ္ႏွစ္လုံး က်ဳိၾကားက်ဳိးၾကား ဆႏၵၿပမႈေတြမွ တစ္ႏုိင္ငံလံုး အုံၾကြမႈထိ ေက်ာင္းသားေတြက အေရးၾကီးအခန္းကေန ပါ၀င္လႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွာ မဆလေခတ္ရဲ႕ နိဂုံးခ်ဳပ္၀ါက်ေတြ ေရာက္ရွိလာပါေတာ့တယ္။ အဲဒီေနာက္ေတာ့ အေထြေထြၿပဳိကြဲက်ဆင္းေနတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကုိ နာမည္ပ်က္မရွိခဲ့ဖူးေသးတဲ့ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေတြက အာဏာရွင္ေဟာင္းရဲ႕ ေထာက္ခံမႈနဲ႔သိမ္းပုိက္လုိက္ပါေတာ့တယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိၿပားမႈအစုိးရ( န၀တေခတ္) ကုိၿမန္မာႏုိင္ငံက ရင္ဆုိင္ခဲ့ရပါေတာ့တယ္။ အေၿခခံပညာေက်ာင္းမ်ား တစ္ႏွစ္ပိတ္သိမ္းခံရၿပီး  တကၠသုိလ္မ်ားကေတာ့ ႏွစ္အတန္ၾကာရပ္ဆုိင္းထားခဲ့ပါတယ္။ အစုိးရသစ္ဟာ ပညာေရးစနစ္ကုိ ယခင္ႏုိင္ငံေရးအန္တုမႈေတြ အစမပ်ဳိးႏုိင္ေအာင္ စနစ္တက်ပုံေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။
ယခင္က အေရွ႕အာရွ နာမည္ေက်ာ္ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ဟာ ေက်ာင္းတံခါးပိတ္ တိတ္ဆိတ္ေနခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ေတာ္လွန္ေရးေတြ အားလုံး ဆူပူအုံၾကြမႈ အားလုံးဟာ ပညာေရး အ၀န္းအ၀ုိင္းၿဖစ္တဲ့ တကၠသုိလ္အေၿခခံကေန ၿဖစ္ေပၚလာတယ္ ဆုိတာကုိ အတိတ္ၿဖစ္ရပ္ေတြကေန သင္ခန္းစာထုတ္ႏုတ္ယူခဲ့တဲ့ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေတြဟာ ပညာေရးစနစ္ကုိ စနစ္တက် နိမ့္က်ဆင္းသြား ေအာင္အစီအစဥ္ေတြ ၿပဳလုပ္လိုက္ပါသလား၊ ဒါမွမဟုတ္အေထြေထြ နိမ့္က်မႈကပဲ တုိင္းၿပည္ရဲ႕ ပညာေရးေရခ်ိန္ကုိ ဆြဲခ်သြားခဲ့သလား၊ ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာတာကေတာ့ စစ္အာဏာရွင္အစုိးရဟာ ပညာေရးကုိ အားမေပးခဲ့ဖူးဆုိတာပါပဲ။ ပညာေရးအသုံးစရိတ္ေတြ ေလွ်ာ့ခ်ခဲ့တယ္။ မဆလေခတ္က ေက်ာင္းဆရာ လက္က်န္အနည္းငယ္ဟာ စီးပြားေရး က်ပ္တည္း လူမႈဘ၀ အခက္အခဲေတြေၾကာင့္ ေစတနာ၀ါသနာ အနစ္နာခံခဲ့ရာ စာသင္ေက်ာင္းေတြကုိ ေက်ာခုိင္းသြားခဲ့ပါတယ္။ န၀တ ဒါမွမဟုတ္ နအဖ လုိ႔ေခၚတဲ့ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေတြ ဦးစီးတဲ့ အစုိးရဟာ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္က ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအထိ ႏုိင္ငံေတာ္ အာဏာကုိ ခ်ဳပ္ကုိင္စီမံခဲ့ပါတယ္။ သူတုိ႔ ကုိင္တြယ္တဲ့ေခတ္မွာ ပညာေရးဟာ ဘာေတြ ၿဖစ္ခဲ့လဲ။

ပ်က္အစဥ္ၿပင္ခဏ
တခ်ဳိ႕က အထက္ပါ စကားပုံကုိ အေကာင္းဘက္က အမ်ားဆုံးေတြးတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ္ေတြးတာကေတာ့ ဒါကုိလက္ပူတုိက္လႊတ္လုိက္တာပဲ လုိ႔ေတြးမိပါတယ္။ နအဖ အစုိးရဟာ တုိင္းၿပည္ကုိ လက္ပူတုိက္အုပ္ခ်ဳပ္သြားခဲ့တာပါ။ အေထြေထြ ဘက္ေပါင္းစုံက ရုိးယြင္းပ်က္စီးေနတဲ့ တုိင္းၿပည္ကုိ အရည္အခ်င္းထက္ အရည္အတြက္မ်ားမႈေတြ ေမြးထုတ္ၿပီး စာရင္းဇယား ကိန္ဂဏန္းေတြနဲ႔ ေခတ္ကုိေရာ ႏုိင္ငံကုိေရာ လက္ပူတုိက္ခ့ဲပါတယ္။ ပညာေရးမွာ တကၠသုိလ္ေတြကုိ ခြဲထုတ္လုိက္တယ္။ ၿပည္နယ္နဲ႔တုိင္း တကၠသုိလ္ေတြ ျဖစ္ကုန္တယ္။ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕မွာဆုိလည္း အေရွ႕ပုိင္း အေနာက္ပုိင္း ဒဂုံတကၠသုိလ္ဆုိၿပီး  ခြဲထုတ္လုိက္တယ္။ တကၠသုိလ္ေတြကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ေအာင္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ကုိ ၀ုိင္းပတ္ထားတဲ့ ၿမစ္ေတြအၿပင္ဘက္ကုိ ထုတ္ပယ္လုိက္ၿပီး ရန္ကုန္နဲ႔ အလွမ္းေ၀းကြာေအာင္ ပုိ႔ေဆာင္ထားလုိက္ပါတယ္။ တကၠသုိလ္ေၿမာက္ၿမားစြာ ဖြင့္လွစ္ၿပီး အရည္အေသြးမွီ သင္ၾကားႏုိင္တဲ့ ဆရာအေရအတြက္ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္း အေရအတြက္ ကုိေတာ့ လုံေလာက္စြာ မေထာက္ပံ့ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး ။ ဒါက အဆင္ၿမင့္ ပညာေရး အေနအထားပါ ။
အေၿခခံ ပညာေရးမွာေကာ ဘာေတြ ၿဖစ္ပ်က္ေနပါသလဲ ။ မဆလ အစုိးရလက္ထက္ တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ပိတ္ပင္ထားခဲ့တဲ့ က်ဴရွင္ ေက်ာင္းၿပင္ပ ေက်ာင္းစာအပုိသင္ ေက်ာင္းေတြကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဖြင့္ခြင့္ၿပဳလုိက္တယ္။ ဒါတင္မကပဲ ေက်ာင္းဆရာဆရာမေတြ က်ဴရွင္ၿပမႈေတြကုိ  မသိက်ိဳးကြၽံ႕ ၿပဳေနလုိက္ပါေတာ့တယ္။ အဲဒီအတြက္ လစာစရိတ္ အရမး္နည္းပါးတဲ့ ေက်ာင္းဆရာမ ေတြကုိ လစာတုိးေပးဖုိ႔ ၿပသနာေတြကို ေရွာင္လႊဲသြားလုိ႔ ရႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအက်ဳိးဆက္ကေတာ့ ၿမန္မာၿပည္မွာ မူၾကဳိကေန ဘြဲ႔လြန္အထိ ေက်ာင္းသားေတြဟာ က်ဴရွင္တက္ေနရေတာ့တာပဲ။ ပညာရဲ႕ အႏွစ္သာရကုိလြဲဖယ္ၿပီး စာေမးပြဲေအာင္ဖုိ႔ အမွတ္ေကာင္းဖုိ႔ ႏႈတ္တုိက္က်က္ ေမးခြန္းလုိက္တတ္တာဟာ ၿမန္မာ့ပညာေရးမွာ လူရည္ခြၽန္ၿဖစ္ေရးေပါ့။ ဒါကုိ အာဏာပုိင္ေတြက ၀မ္းသာပီတိဂြမ္းဆီ ထိေနပါေတာ့တယ္။ သူတုိ႔ဟာ လူေတြကို ပညာေရး နဲ႔ အလွမ္းေ၀းေ၀းမွာ ေနေစခ်င္ၾကပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အေ၀းသင္ တကၠသုိလ္ရဲ႕ ေဆာင္ပုဒ္မွာ အတိအလင္း ေဖာ္ၿပထားပါတယ္ “ပညာေရး ေ၀းသည္။ မရွိ။”   
ဒီေန႔အခ်ိန္မွာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မတုိင္ခင္ (ယခင္အစုိးရေဟာင္း) ႏႈိင္းယွဥ္ ေနၾက စံႏႈန္းအတုိင္းေၿပာရရင္ တကၠသုိလ္ ဘယ္ႏွခုတုိးသြားၿပီ စာသင္ေက်ာင္း ဘယ္ႏွခုတုိးသြားၿပီ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းေတြ နည္းစနစ္ေတြ ဘယ္ေလာက္တုိးသြားၿပီ ဘြဲ႔ရအရည္အတြက္ဘယ္ေလာက္ တုိးသြာၿပီဆုိတဲ့ တုိးတက္လာ တဲ့ ကိန္းဂဏန္းေတြက ၿမင္သာပါတယ္။ နည္းနည္းေလး နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္း တူးဆြမိရင္ေတာ့ ပညာတတ္ေၿမာက္သူ တုိးတက္မႈ အေရအတြက္ကေတာ့ နည္းနည္းေလးပဲ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ လုံး၀မရွိႏုိင္တာလည္း ၿဖစ္ေနႏုိင္ပါတယ္။ ေက်ာင္းေတြဟာ စာသင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ပညာတတ္ေၿမာက္ဖုိ႔အတြက္ မဟုတ္ပါဘူး။  အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြဟာ ၿပည္သူေတြ မိဘေတြ ေက်ာင္းသားေတြကုိ အမွတ္ေပးအတန္းတက္ ပညာေရးစနစ္နဲ႔ နပန္းလုံးခုိင္းထားပါတယ္။ ေက်ာင္းစာေတြကုိ ၾကက္တူေရြးႏႈတ္တုိက္ စာၿပန္အံႏုိင္တဲ့ လူက အမွတ္ေကာင္းေကာင္းရမယ္။ ဒါေတာင္ သူ႔ထက္ အေရးၾကီးလူေတြ ရွိမေနမွ အဆင့္ေကာင္းေကာင္းရမယ္။ အဲဒီရည္ရြယ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ပညာေရးစနစ္ကုိ ဖ်က္လုိဖ်က္စီးလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ သူတုိ႔ၿပဌာန္းထားတဲ့ ပညာမွ အမွန္လုိ႔ ယူဆေအာင္ အေၿခခံပညာေရးကတည္း မႈိင္းသြင္းထားတဲ့ ဘက္လုိက္ပညာေရးစနစ္ကုိ တီထြင္ထားပါတယ္ ။ အဲဒီေက်ာင္းေတြဟာ တစ္ႏွစ္ၿပီး တစ္တန္းေမ့နဲ႔ ဆယ္စုႏွစ္ၾကာအေၿခခံပညာေရးဟာ တကၠသုိလ္ေရာက္တာနဲ႔ ဦးေႏွာက္ထဲမွာ အေဟာသိကံ ၿဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။ ကေလးငယ္ေတြကုိ ေက်ာင္းမွာစာသင္ က်ဴရွင္မွာ စာထပ္သင္ခုိင္းနဲ႔ ပညာကုိႏွစ္ထပ္ကြမ္း အတင္းႏႈတ္တုိက္ က်က္မွတ္ခုိင္းနဲ႔မုိ႔   စာသင္သားေတြရဲ႕ အခ်ိန္ေငြစြမ္းအင္ ႏွစ္ထပ္ကြမ္းၿဖဳန္တီးခုိင္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီပညာေရးပ်က္စီးမႈဟာ အာဏာပုိင္ေတြခ်ည္းပဲ က်ဴးလြန္ခဲ့တာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး ။ ပညာေရးနယ္ပယ္နဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ပညာေရးတာ၀န္ရွိသူ ေတြေရာ ဆရာဆရာမေတြနဲ႔ တခ်ဳိ႕ မိဘေတြပါ ပူးေပါင္းက်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ ၿပစ္မႈပါ။ အဲဒီထဲက တခ်ဳိ႕ကေတာ့ မသိနားမလည္မႈေၾကာင့္ က်ဴးလြန္မိၾကတာပါ။ မဆလေခတ္က လုပ္သားေကာင္းေမြးထုတ္ေရး စာသင္ေက်ာင္းေတြဟာ နအဖေခတ္မွာေတာ့ ကေလးငယ္ေတြရဲ႕ အနာဂါတ္ေတြကို ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားတဲ့ အက်ဥ္းေထာင္ေတြၿဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ေခတ္ၾကီး တစ္ခုလုံး အေၿပာင္းအလဲေတြ အားလုံးကုိ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားလုိက္တာပဲ ၿဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ပ်က္အစဥ္ၿပင္ခဏ ဆုိတဲ့စကားပုံဟာ ပ်က္အစဥ္ၿပင္မရလုိ႔ ၿပက္ရယ္ၿပဳရေတာ့မလုိပါ။

ဘယ္လုိၿပင္ၾကမလဲ
တုိင္းၿပည္ရဲ႕ ပညာေရးကုိ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိနဲ႔ ဖ်က္လုိဖ်က္ဆီး လုပ္ခဲ့တဲ့ ေက်းဇူးရွင္ၾကီးေတြဟာ သူတုိ႔သားသမီးေတြကုိ ဖြံ႔ၿဖဳိးၿပီး ႏုိင္ငံေတြက အဆင္ၿမင့္ေက်ာင္းေတြမွာ စာသင္ခုိင္းထားပါတယ္။ လူလတ္တန္းစားနဲ႔ လူကုံတန္ မိသားစုေတြဟာ အနည္းဆုံးေတာ့ အဆင့္ၿမင့္ပညာေရးေတြကုိ ႏုိင္ငံရပ္ၿခားေတြမွာ ေက်ာင္းတက္ပညာသင္ယူခဲ့ရၾကပါေတာ့တယ္။ ၂၀၀၁ စက္တင္ဘာ တုိက္ခုိက္မႈအၿပီးမွာ အေမရိကန္ေရာက္  အိႏၵိယ ဦးေႏွာက္ေတြ ၿပည္ေတာ္ၿပန္ခဲ့ေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ဦးေခါင္းေကာင္းေကာင္း ေတြကေတာ့ အမိႏုိင္ငံ ဖုန္းဆုိးေတာထဲကုိ ေၿခဦးမလွည့္လုိ႔တာ အၿပစ္မဆုိသာပါဘူး ။ အစုိးရသစ္က ခြင့္လႊတ္တယ္ ၿပန္လာပါ လက္ကမ္းၾကဳိဆုိပါတယ္ ဆုိတဲ့ ေလာကြတ္ေတာ္ကီပြားရုံေလာက္နဲ႔ တန္ဖုိးရွိတဲ့ပညာေတြ ဦးေခါင္းေတြဟာ လည္ၿပန္ညႊတ္လာမွာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး ။
အဲဒီေတာ့ အခုေခါင္းေပါင္းစ တလူလူနဲ႔  ဘယ္သူပါပါ မပါပါငါတုိ႔လုပ္လည္းရတာပဲ ဆုိတဲ့လူေတြကေရာ  ပညာေရးစနစ္ကုိ ၿပင္မယ့္ လူေတြကေရာ ပညာတတ္ပါရဲ႕လား ဆုိတာကြၽန္ေတာ့္ အေနနဲ႔မေသခ်ာမေရရာပဲ ။ တန္ဖုိးၾကီးတဲ့ ကုိယ့္ကားကုိ မေတာက္တစ္ေခါက္ စက္ၿပင္ဆရာက ရမ္းသမ္းၿပင္တာကုိ ထုိင္ၾကည့္ေနရတဲ့ ခံစားမႈမ်ဳိး ။  ဘယ္အခ်က္ မ်ဳိးကန္းကုန္ ဦးမလည္း ဆုိတာ စုိးရိမ္တၾကီးနဲ႔။ ၿပဌာန္းသင္ရုိးေတြ မွန္ကန္ေၿဖာင့္မတ္ဖုိ႔၊ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔အညီ သင္ၾကားေရး တာ၀န္ေတြကို ေက်ေက်ပြန္ပြန္ ထမ္းေဆာင္ႏုိင္ဖုိ႔၊ ေက်ာင္းသုံးစာအုပ္နဲ႔ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းေတြ လုံလုံ ေလာက္ေလာက္ရဖုိ႔၊ အစုိးရအေနနဲ႔ ပညာေရး အသုံးစရိတ္ တုိးၿမွင့္သုံးစြဲဖုိ႔၊ သုေတသနနဲ႔ စမး္သပ္တီထြင္မႈေတြ အားေပးဖုိ႔၊ ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ကစာကြင္းရွိဖုိ႔ ၊ လက္ေတြ႔စမ္းသပ္ခန္းေတြ ရွိဖုိ႔၊ စာၾကည့္တုိက္ရွိဖုိ႔၊ကြန္ၿပဴတာ ရွိဖုိ႔၊ အမ်ားၾကီးပါပဲ။
အေရးအၾကီးဆုံးက အရင္ေခတ္အဆက္ဆက္ကလုိ တာ၀န္ရွိသူေတြ အဆင့္ဆင့္ ဘက္ဂ်က္ေတြခုတ္ၿဖတ္ မစားဖုိ႔ကလည္း အေရးၾကီးပါတယ္။ စာၾကည့္တုိက္ဆုိၿပီး အမည္ခံၿပီး ေထာင္တာလည္း အမ်ားၾကီးျဖစ္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းေတြက ကြန္ၿပဴတာေတြ ေဆြးေၿမ႔ၿပီး အခန္းထဲမွာ ဒီအတုိင္းပ်က္စီးသြားတာလည္း ၿမင္ခဲ့ဖူးၿပီ။ ဘ၀မွာ ဟန္ၿပေခါင္းစဥ္ေတြနဲ႔ ေၿပာင္းလဲခ်င္ေယာင္ေဆာင္ၿပတတ္တဲ့ တုိင္းၿပည္အျဖစ္က လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ၾကိဳးစားသင့္ပါျပီ။ ပညာေရးဆုိတာ အစုိးရကုိသစၥာခံဖုိ႔သက္သက္ ဒါမွမဟုတ္ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ရာထူးဌာနေကာင္းဖုိ႔ ဒါမွမဟုတ္ ဘာမွန္းမသိပဲ ဘြဲ႔တစ္ခုရၿပီးေရာ မဟုတ္ပါဘူး။ စာေတြေအာ္က်က္ ၊ ပါတိတ္ကပ္ၿပီး အမွတ္ေကာင္းေကာင္း ဂုဏ္ထူးေတာင္းတတ္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ၊ ေက်ာင္းသားမိဘေတြနဲ႔ ေတြ႔ၾကဳံဖူးခဲ့တဲ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏုိင္ငံေရးရဲ႕ပညာေရးကုိ ဘယ္လုိ ၿပင္ၾကမလဲ ဆိုတာ စိတ္၀င္တစားရိွမယ့္သူေတြအတြက္ အရင္ေခတ္ကာလမ်ားက ေတြၾကဳံခဲ့သမွ်ကုိ ၿပန္လည္ တင္ၿပလိုက္ရပါတယ္။

ေအာင္ပုိင္စုိး