အုပ္စုိးသူ မင္းစုိးရာဇာမွန္သမွ် မိမိ တန္ခိုးအာဏာ ခုိင္ၿမဲတည့္တံ့ၾကီးပြား တုိးတက္ေစခ်င္ရင္ ပရိယာယ္မ်ားမ်ားနဲ႔ လွည့္စားရမယ္၊ လိမ္ရမယ္၊ ညာရမယ္ အာဏာကုိသုံးၿပီး မညွာမတာ ဖိစီးႏွိပ္စက္သုတ္သင္ရမယ္ ဆုိတဲ့ အၾကံဥာဏ္ေတြ ေၾကာင့္ အမ်ားတကာရြံ႔မုန္းတဲ့ အီတလီ (Italian) လူမ်ဳိး  ဒႆန နိကပညာရွင္ဟာ နစ္ကုိလုိမက္ခီယာဗယ္လီ (Niccolo Machiavelli) ၿဖစ္ပါတယ္။
            ဘယ္ေနရာမွာမွ ဒါမ်ဳိး ဒါလုပ္လုိ႔ မသင့္ပါကလားလုိ႔ ဆုတ္ဆုိင္းၿခင္းမရွိတဲ့၊ လူအမ်ားက လူယုတ္မာလုိ႔ အေခၚခံရတဲ့လူက ကမာၻမွာ အယုတ္တမာေတြပဲ လုပ္ေနၾကတာမဟုတ္လား။ ဟန္ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ စကားလွလွေၿပာၿပီး တကယ္တမ္းေတာ့ ယုတ္မာၾကတာပါပဲ။ ငါ့လုိ ေၿဗာင္ေၿပာၿပီး ေၿဗာင္မလုပ္ရဲၾကတာ တစ္ခုပဲ ကြာၿခားတယ္။ အဲဒါကုိ ေထာက္ခံေက်နပ္တဲ့ လူေတြလည္းရွိပါတယ္။ သူေရးတဲ့ စာေတြကုိ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ ဒႆနိကဆရာေတြပါ အေသးစိတ္ေလ့လာ ၾကတယ္။ အဲဒီေလာက္ ဂရုတစုိက္ဖတ္ၾက၊ ေလ့လာၾကတဲ့စာမ်ဳိးက နည္းတယ္။ အဲဒါလည္း အံ့ၾသစရာတစ္ခု ၿဖစ္ပါတယ္။
            မက္ခီယာဗယ္လီ (Machiavelli) ကုိ အီတလီ( Italy)၊ ဖေလာရဲင့္စ္ (Florence) မွာ ၁၄၆၉က ေမြးဖြားခဲ့ပါတယ္။ အေဖေရွ႕ေန၊ ဂုဏ္ၾကီးတဲ့ မ်ဳိးႏြယ္က ဆင္းသက္တယ္။ ဓနစည္းစိမ္ ပါးရွားတယ္။ အီတလီ မွာ ေရွးစာေပပညာေတြ ၿပန္ၿပီးေလ့လာတဲ့ ရီေနဆန္႔ (Renaissance) ေခတ္က ၿပင္သစ္ (France)၊ စပိန္ ( Spain)၊ အဂၤလန္ (England) လုိေပါငး္စည္း ညီညြတ္စည္ပင္ခိ်န္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္၊ အီတလီ က အစိပ္စိပ္ အၿမႊာၿမြာ ကြဲေနခ်ိန္ၿဖစ္လုိ႔ ဓေလ့အရာမွာ ေၿပာင္ေၿမာက္ၾကီးက်ယ္ေပမယ့္ ႏုိင္ငံေရးအရ အားနည္းေနခ်ိန္ၿဖစ္ပါတယ္။
            မက္ခီယာဗယ္လီ အရြယ္ေရာက္တဲ့အခါ ဖေလာ့ရင္စ့္ကုိ မဲဒီစီ ( Medici) မင္းဆက္ အသေရရွင္ ေလာ္ရန္ဇုိ (Lorenzo) အုပ္ခ်ဳပ္ေနခ်ိန္ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေလာ္ရန္ဇုိ နတ္ရြာစံၿပီးတဲ့ ၁၄၉၂ ေနာက္မၾကာမီ မဲဒီစီ ေတြကုိ ဖေလာရင္စ့္က ေမာင္းထုတ္လုိက္ၿပီး ၿပည္ေထာင္စု သမၼတႏုိင္ငံၿဖစ္သြားတယ္။ ၁၄၉၈ မွာ အသက္ႏွစ္ဆယ့္ကုိးႏွစ္ ရွိတဲ့ မက္ခီယာဗယ္လီ ဟာ ဖေလာ့ရင့္စ္က ၿပည္သူ၀န္ထမ္းအၿဖစ္နဲ႔ ရာထူးၿမင့္ၿမင့္က ရထားၿပီးၿဖစ္တယ္။ အဲဒီကစၿပီး တစ္ဆယ့္ေလးႏွစ္လုံးလုံး ဖေလာ့ရင့္စ္ သမၼတႏုိင္ငံရဲ႕ သံၾကီးတမန္ၾကီး အေနနဲ႔ အီတလီအတြင္း၊ ၿပင္သစ္၊ဂ်ာမဏီႏုိင္ငံ ေတြကုိေရာက္ခဲ့တယ္။
            ဖေလာရင့္စ္ သမၼတႏုိင္ငံက ၁၅၁၂ မွာ ၿပဳိလဲပ်က္စီးသြားတယ္။ မဲဒီစီေတြ အာဏာၿပန္ရတယ္။ မက္ခီယာဗယ္လီ အလုပ္ၿပဳတ္တယ္။ ေနာက္တစ္ႏွစ္မွာ မဲဒီစီ မင္းသစ္ေတြကုိ ဖယ္ရွားပစ္ဖုိ႔ ၾကံရာပါဆုိၿပီး အဖမ္းခံရတယ္။ အႏွိပ္စက္ အညွဥ္းပန္းခံရတယ္။ အၿပစ္မရွိတာ ထင္ရွားေတာ့မွ အဖမ္းခံရတဲ့ ႏွစ္မွာပဲ လႊတ္လုိက္တယ္။ အဲဒီေနာက္ ဖေလာရင့္စ္ နဲ႔မေ၀းလွတဲ့ ကက္စီယာႏုိ ( San Casciano) မွာ ၿခံေၿမေသးေသး ၀ယ္ၿပီးေနလုိက္ပါတယ္။
            ေနာက္တစ္ဆယ့္ေလးႏွစ္ အတြင္းမွာ သူေရးတဲ့စာအုပ္ေတြ အမ်ားၾကီးထဲက ေက်ာ္ၾကားတဲ့ႏွစ္အုပ္ ၁၅၁၃ ခုႏွစ္ေရးတဲ့ မင္းသား(The Prince) နဲ႔ တုိင္တပ္စ္လိဗိယပ္စ္ရဲ႕ ပထမက်မ္းဆယ္က်မ္းအေၾကာင္း ေၿပာၿပခ်က္( The Discourses upon the first ten Books of Titus Livius) ၿဖစ္ပါတယ္။ တၿခားက်မ္းေတြက စစ္ၿပဳနည္း (The Art of War) ဖေလာရင့္စ္သမုိင္း ( History of Florence) နဲ႔ အခုထိ ရံဖန္ရံခါ ကၿပရေသးတတဲ့ မၿႏဂုိလ ( La Mandragola) ၿပဇာတ္ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မင္းသား(The Prince) အတြက္ သူနာမည္ရတာပါ။ အဲဒီက်မ္းက ဒႆနိကက်မ္းၿဖစ္ၿပီး လက္စြမ္းၿပက်မ္း၊ ဖတ္လုိ႔လြယ္တယ္။ အေရးလည္းေကာင္းတယ္။ မက္ခီယာဗယ္လီမွာ အိမ္ေထာင္ရွိတယ္။ ကေလးေၿခာက္ေယာက္၊ ၁၅၂၇ မွာကြယ္လြန္ေတာ့ အသက္ ၅၈ ႏွစ္ရွိၿပီ။
            ႏုိင္ငံအၾကီးအကဲရဲ႕ လက္စြဲစာအုပ္က မင္းသား(The Prince) ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒီက်မ္းရဲ႕ အေၿခခံကုိ ေၿပာရရင္ မင္းၿဖစ္တဲ့ ပုဂၢဳိလ္က ေအာင္ၿမင္ခ်င္ရင္ မိမိ ဂုဏ္သိကၡာကုိ နည္းနည္းကေလးမွာ ငဲ့ညွာဖုိ႔ မလုိဘူး။ အနပ္အပါးရွိဖုိ႔နဲ႔ လက္နက္အားေကာင္းဖုိ႔ ပဲလုိတယ္။ မက္ခီယာဗယ္လီ အဆုိကုိေၿပာရရင္ ႏုိင္ငံတစ္ခုမွာ အလုိအပ္ဆုံး အဂၤါရပ္က လက္နက္ေတာင့္တင္းဖုိ႔ပဲၿဖစ္တယ္။ ေၾကးစားတပ္၊ သူတစ္ပါးရဲ႕တပ္ အဲဒါေတြကုိ အားကုိးေနရရင္ ကုိယ့္အေၿခအေနဟာ အညံ့ဆုံး၊ ေဘးအႏၲရာယ္ အမ်ားဆုံးေတြ႔ရတတ္တယ္လုိ႔ ေၿပာႏုိင္ပါတယ္။  
            ရွင္ဘုရင္ဟာ လူအမ်ားရဲ႕ ေထာက္ခံခ်က္ကုိ ရယူႏုိင္ဖုိ႔  သိပ္လုိတယ္လုိ႔ လည္းေၿပာပါတယ္။ ေဘးဒုကၡနဲ႔ ၾကဳံရင္ လူအမ်ားရဲ႕ ေထာက္ခံမႈ အလုိဆုံးဆုိတာ သိမယ္။ ဒီေနရာမွာ အာဏာကုိ အရယူတဲ့အခါ ေက်းေတာ္မ်ဳိး ကြၽန္ေတာ္မ်ဳိးေတြကုိ စိမ္၀မ္းငယ္ေအာင္၊ ၿငိဳၿငင္ေအာင္ လုပ္ရတာမ်ဳိး ၾကဳံေတြ႔ရတတ္တယ္။ အာဏာသိမ္းခ်ိန္မွာ ရက္စက္စရာရွိရင္ အၿပတ္လုပ္၊ ေနာင္ၾကဥ္သြားေအာင္ တစ္ခါတည္းလုပ္လုိ႔ အၾကံေပးပါတယ္။ အဲဒါမွ ခဏခဏမလုပ္ပဲ ေနလုိ႔ရမယ္လုိ႔ သူကေၿပာပါတယ္။ ေက်းဇူးၿပဳတဲ့အခါမွာ နည္းနည္းပဲၿပဳ၊ ဒါမွ ေက်းဇူးကုိ ခံစားခြင့္ရတယ္။
            အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ ေအာင္ၿမင္ဖုိ႔ မွဴးေကာင္းမတ္ေကာင္း သိပ္လုိတယ္။ အလုိ ၾကဳိက္ အလုိက္သင့္ ေၿမွာက္ပင့္တတ္သူေတြ ၀ုိင္းရံမေနဖုိ႔ သတိထားရမယ္လုိ႔ လည္းေၿပာပါတယ္။ အဲဒီလိုလုပ္ႏုိင္ဖုိ႔လည္း သင္ၾကားပါတယ္။
            မင္းသားက်မ္း အခန္း ၁၇ မွာ ခ်စ္တာနဲ႔ ေၾကာက္တာ ဘယ္ဟာေကာင္းသလဲလုိ႔ ရွင္းၿပထားတယ္။
အမွန္က ခ်စ္ေၾကာက္ရုိေသတာက အေကာင္းဆုံးၿဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ၾကဳိက္ရာတစ္ခုကုိ ေၿပာပါဆုိရင္ ခ်စ္တာထက္ ေၾကာက္တာက ပုိၿပီး ေဘးအႏၲရာယ္နည္းတယ္။ ခ်စ္တယ္ဆုိတာက အၿပန္အလွန္ ငဲ့ညွာတဲ့ သေဘာရွိေပမယ့္ လူ႔သဘာသက တစ္ကုိယ္ေကာင္းစိတ္မ်ားတတ္လုိ႔ လုိအပ္ရင္ သစၥာ ေဖာက္ႏုိင္တယ္။ ေၾကာက္ေနရင္ မဟုတ္တာ မလုပ္ရဲေတာ့ပါ။
            အခန္း ၁၈ မွာ ရွင္ဘုရင္ဟာ ဘယ္နည္းလမ္းကုိ လက္စြဲထားရမလဲေမးရင္ ကုိယ္က်ဳိးကုိၾကည့္ၿပီး ထုံးနည္းကုိ လႊတ္သင့္လႊတ္ရမွာ ၿဖစ္တယ္လုိ႔ ေၿပာပါတယ္။ အာမခံခ်က္ပ်က္ရင္လည္း အေၾကာင္း ယုတၴိရွိေအာင္ ၿပႏုိင္စရာ အခ်က္ေတြရွိပါတယ္။ လူေတြဟာ အတယ္၊ အေၿခအေနကုိၾကည့္ၿပီး ရသေလာက္ပဲ လက္ခံတတ္ၾကတယ္။ လိမ္ၾကည့္ပါ။ အလိမ္ခံခ်င္ သူေတြမ်ားတာကုိ ေတြ႔မယ္။ ဒီအယူအဆမွာ လက္ေတြ႔က်တဲ့ သေဘာထားတစ္ခုက သူတစ္ပါးရဲ႕ အာမခံခ်က္ ဆုိတာကုိလည္း မယုံပါနဲ႔လုိ႔ ေၿပာပါတယ္။
            မင္းသားက်မ္းကုိ အာဏာရွင္လက္စြဲ လုိ႔ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။ မက္ခီယာဗယ္လီ ရဲ႕ ၀န္ထမ္းဘ၀နဲ႔ ေရးသားတဲ့ တၿခားက်မ္းေတြ အရေၿပာရရင္ သူက သမၼတႏုိင္ငံအစုိးရကုိ အာဏာရွင္အစုိးရထက္ပုိၿပီး ႏွစ္သက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အီတလီ ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရး၊ စစ္ေရး က်ဆင္းတာေတြကုိ မေက်မနပ္ၿဖစ္လြန္းလုိ႔ တုိင္းႏုိင္ငံကုိ စုစည္းၿပီး အစြမ္းထက္တဲ့ မင္းေပၚလာေစခ်င္တယ္။ ဒါမွ ႏုိင္ငံၿခား အေႏွာင့္အယွက္ကုိလည္း ေမာင္းထုတ္ႏုိင္တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ မွတ္သားစရာေကာင္းတာက ၾကမ္းၾကမ္းရမ္းရမ္း လုပ္ပါလုိ႔ သူမ်ားကုိ ေၿမွာက္ေပးေပမယ့္ သူကုိယ္တုိင္က စိတ္ကူးယဥ္ယဥ္၊ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္အၿပည့္ နဲ႔ သူေၿပာသလုိ သူလုိက္လုပ္ႏိုင္မယ့္ လူစားမဟုတ္ပါ။
            မက္ခီယာဗယ္လီ လုိ အၿပင္းအထန္ ရႈတ္ခ်တာကုိ ခံရတဲ့ ဒႆနိကဆရာမရွိပါ။ ႏွစ္ကာလအၾကာၾကီး သူ႔ကုိ မေကာင္းဆုိး၀ါးစီးေနတဲ့လူ၊ ေၿပာပုံလုပ္ပုံ ဆုိးညစ္ယုတ္မာတယ္လုိ႔ အထင္ခံရတယ္။ သူေပးတဲ့နညး္ကုိ လုိက္နာတဲ့ လူေတြကပဲ သူ႔ကုိ ၿပင္းၿပင္ထန္ထန္ ေ၀ဖန္ရႈတ္ခ်တယ္။
            မက္ခီယာဗယ္လီကုိ အက်င့္စာရိတၴညံ့သူအေနနဲ႔ ေ၀ဖန္ၾကရာမွာလည္း သူ႔ကုိ စြပ္စြဲေပမယ့္ သူ႔စကားေတြမွာပါတဲ့ အတုိင္း ဒီစိတ္ကူး ဒီအလုပ္ေတြကုိ တကယ္လက္ေတြ႔လုပ္လုိ႔ ေအာင္ၿမင္တာကုိ ၾကည့္ၿပီးမွ သူက အခုလုိထင္ၿမင္ခ်က္နဲ႔ တစ္ဆင့္ေၿပာတာ ၿဖစ္တယ္ဆုိတာ ထင္ရွားပါတယ္။ ေရွးပေ၀ဏသီက စၿပီး ေခတ္အဆက္ဆက္ ေအာင္ေအာင္ၿမင္ၿမင္  သုံးလာတဲ့ နည္းေတြၿဖစ္တယ္။ မက္ခီယာဗယ္လီေၿပာတဲ့အထဲမွာ ေရွးက တကယ့္အၿဖစ္အပ်က္ေတြကုိ ကုိးကားၿပီးေၿပာၿမဲၿဖစ္တယ္။ အဲဒါအၿပင္ လက္ငင္းနမူနာေတြလည္း ထည့္ေၿပာပါေသးတယ္။ စံၿပအၿဖစ္ သူေၿပာတဲ့ ဆီဇာေဘာဂ်ိယ ( Cesare Borgia) က သူ႔ဆီက နည္းခံသူမဟုတ္၊ ဆီဖာေဘာဂ်ိယ နည္းကုိသာ မက္ခီယာဗယ္လီက ယူေၿပာတာၿဖစ္ပါတယ္။
            ႏုိင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြ ထဲက ဘင္နစ္တုိမူဆုိလီနီ ( Benito Mussolini) တစ္ေယာက္သာ မက္ခီယာဗယ္လီကုိ လူပုံအလယ္မွာ ခ်ီးမြမ္းေၿပာဆုိတာ မဟုတ္ပါ။ ႏုိင္ငံေရးမွာ ထင္ရွားသူတုိင္း မင္းသားကုိ အေသးစိတ္ ဂရုတစုိက္ ဖတ္ၾကပါတယ္။ နပုိလီယံ ( Napoleon) က ဒီက်မ္းကုိ ေခါင္းအုံးအိပ္တယ္လုိ႔ အဆုိရွိတယ္။ ဟစ္တလာ ( Hitler) နဲ႔ စတာလင္ ( Stalin) တုိ႔ေတာင္ပါေသးတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အဲဒီေနရာမွာ မက္ခီယာဗယ္လီ ေၿပာတဲ့နည္းေတြကုိ သူ႔ထက္ေရွးက်တဲ့ သူေတြနဲ႔ သူ႔ေနာက္က လူေတြမွာ ဘယ္သူေတြက ပုိၿပီး သုံးစြဲခဲ့သလဲလုိ႔ ေမးၾကည့္ပါ။ ေနာက္ပုိင္းမ်ားတာ ကုိေတြ႔မယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သူ႔ကုိ ဒီစာအုပ္မွာ အခုလုိ ေနာက္ပုိင္းေနရာကုိ သူ႔ကုိ ပုိ႔ထားရတာၿဖစ္ပါတယ္။ သူ႔စာကုိ ဘယ္ေလာက္ လက္ေတြ႔လုပ္ၾကသလဲလုိ႔ ေၿပာဖုိ႔ ခက္ေပမယ့္ ႏုိင္ငံေရးက်င့္ထုံးမွာ ၾသဇာရွိတာေတာ့ ေသခ်ာတယ္။ ေရွးက ဆရာၾကီးေတြ ၿဖစ္တဲ့ ပေလတုိ( Plato)၊ စိန္႔ၾသဂတ္စတင္း ( St. Augusitne) တုိ႔က ႏုိင္ငံေရးကုိ ယုံၾကည္မႈအထိမ္းခ်ဳပ္ေတြနဲ႔ ဖက္တြဲၿပီး ေလ့လာတယ္။ မက္ခီယာဗယ္လီ က သမုိင္းနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးကုိ အခု မ်က္ၿမင္နဲ႔ ညွိၿပီးေၿပာတယ္။ လူမႈက်င့္ထုံးကုိ အေလးအနက္မထားပါ။ တစ္မ်ဳိးေၿပာရရင္ အာဏာလုိခ်င္ ဒီလုိလုပ္လုိ႔ မေၿပာပါ။ အာဏာၿမဲခ်င္ရင္ ဒီလုိလုပ္လုိ႔ေတာ့ပါတယ္။ ဘယ္လုိလုပ္လုိ႔ အာဏာၿမဲေနတာကုိသာ ေၿပာတယ္ဆုိရင္ ပုိမွန္တယ္။ လုပ္သင့္တာကုိ မေၿပာ၊ လုပ္ေနတာကုိသာ ေၿပာပါတယ္။ အခုထက္ ႏုိင္ငံေရးမွာ လက္ေတြ႔ကုိသာ အာရုံစုိက္ရတယ္ ဆုိတဲ့အခ်က္ကေတာ့ မက္ခီယာဗယ္လီရဲ႕ ၾသဇာ၊ သူ႔ေက်းဇူးၿဖစ္ပါတယ္။ မက္ခီယာဗယ္လီကုိ ေခတ္ႏုိင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္လုိ႔ ေခၚရင္ၿဖစ္ပါတယ္..။


5 October, 2001
ေဒါက္တာသန္းထြန္း
ေက်ာ္စြာ၁၀၀
မူရင္းေရးသားသူ ---- MICHAEL H.HART

0 comments: