စီးပြားေရးလုိ႔ ဆိုလိုက္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေတြးေတြက ေကာ္ပုိေရးရွင္းေတြ၊ စက္ရံုႀကီးေတြ၊ စေတာ႔အိတ္ခ်ိန္းေတြ၊ ဘဏ္ေတြ၊ အုိင္တီကုမၸဏီေတြ၊ ဟုိတယ္ႀကီးေတြကို ေျပးျမင္တတ္ၾကပါတယ္။

စီးပြားေရးသမားလုိ႔ ဆုိလိုက္ရင္လည္း ေအာင္ျမင္ေနတဲ႔ စီအီးအုိေတြ၊ ေကာ္ပုိရိတ္ဥကၠဌေတြ၊ စီးပြားေရးအတုိင္ပင္ခံ အဖြဲ႔အစည္းက လူေတြေလာက္ ေျပးျမင္တတ္ၾကပါတယ္။

အမွန္တကယ္ေတာ႔ ၀င္ေငြတစ္ခုခု ရရွိေအာင္ တစ္စံုတစ္ခု လုပ္ေနသူတုိင္းဟာ စီးပြားေရးသမားျဖစ္တယ္ ဆုိတဲ႔ အျမင္ကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မေတြ႔ရွိေသးလုိ႔သာ ျဖစ္ပါတယ္။

လူဟာ ဘာေၾကာင္႔ ၀င္ေငြလိုအပ္သလဲ …

စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီး တစ္ခုလံုး ေမာင္းႏွင္တဲ႔ အေျခခံအခ်က္ သံုးခ်က္ရွိပါတယ္။ စားသံုးမႈ၊ စုေဆာင္းမႈနဲ႔ ရင္းႏွီးျမွဴပ္ႏွံဆုိတဲ႔ အခ်က္ေတြပါပဲ။ အဲဒီအခ်က္ေတြကပဲ လူကို ၀င္ေငြလိုအပ္ေစပါတယ္။ လူရဲ႕ ပထမဆံုး လုိအပ္ခ်က္က ဆာေလာင္မႈပါပဲ။ ဒုတိယအခ်က္က အလုပ္လုပ္တတ္ၿပီး ၀င္ေငြရွာတတ္ဖို႔ပါ။

ဆာေလာင္မႈလိုအင္ ျပည္႔ၿပီးတာနဲ႔ လူဟာ ရပ္တန္႔မေနတဲ႔ သတၱ၀ါျဖစ္လို႔ တျခားလိုအင္ေတြ ေပၚေပါက္လာပါတယ္။ လံုၿခံဳစြာ အိပ္စက္ႏုိင္ျခင္းသာမက၊ အႏုပညာအျပင္ အျခားတန္ဖိုးမ်ား လိုအပ္လာပါတယ္။ ဒီလို လိုအပ္လာတဲ႔အတြက္ လူဟာ ပန္းတုိင္တစ္ခုထား ႀကိဳးပမ္းလာေလ႔ ရွိပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွစ၍ လူဟာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈဆိုတာကို စလုပ္ပါေတာ႔တယ္။

ပုခက္တြင္းက ကေလးေလးေတြ ေအာ္ဟစ္ငိုေၾကြးေနတာ ဆာေလာင္ေနလုိ႔ပါ။

ဒံေပါက္ဆုိင္ေတြ၊ ေၾကးအုိးဆုိင္ေတြ၊ နာမည္ႀကီး စားေသာက္ဆုိင္ေတြမွာ လူေတြ ျပည္႔က်ပ္ေနတာ ဆာေလာင္ေနလုိ႔ပါ။

လူေတြဟာ ဆာေလာင္မႈအတြက္ ဆာေလာင္မႈကို အရင္ဆံုး ျဖည္႔ဆည္းတတ္ၾကတာပါ။

အရင္တုန္းကေတာ႔ ကီလီေစ်း၊ အခု သီရိမဂၤလာေစ်းကို ငါးေရာင္းမယ္႔သူေတြ၊ ကုန္စိမ္းသည္ေတြ မနက္ေ၀လီေ၀လင္းမွာ အိပ္မႈန္စံုမႊားနဲ႔ ေရာက္လာၾကတယ္။ သူတုိ႔ကို သာမန္ေစ်းသည္လို႔ ျမင္လို႔မရပါဘူး။ သူတုိ႔လိုခ်င္တဲ႔ပစၥည္း လာ၀ယ္ၾကတာ၊ ဒါဟာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈပဲ။ ဘယ္ေလာက္ ျမတ္မယ္ဆုိတာေတာ႔ သူတုိ႔ လုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မႈအေပၚ မူတည္တာေပါ႔။

စေတာ႔ရွယ္ယာ၀ယ္မွ၊ ဘြန္း Bond စာခ်ဳပ္၀ယ္မွ၊ ေရႊ၀ယ္မွ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံတာလို႔ ယူဆလို႔ မရပါဘူး။ ငါးသည္ေတြ၊ ကုန္စိမ္းသည္ေတြလည္း ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံၾကရတာပဲ။ အခ်ိန္တုိတဲ႔အတြက္ မသိၾကတာလား။

တကယ္ေတာ႔ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈတုိင္းဟာ စြန္႔စားမႈ အနည္းအမ်ားနဲ႔ ဒြန္တြဲေနတတ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင္႔ မိမိပိုင္ဆုိင္မႈေတြကို တည္ၿငိမ္တဲ႔ တန္ဖိုးစနစ္တစ္ခုနဲ႔ ထိန္းသိမ္းထားတဲ႔ ပံုစံေတြဟာ စုေဆာင္းမႈဆိုတာ ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ေတြေၾကာင္႔ လူဟာ ၀င္ေငြမရွိမျဖစ္ လိုအပ္ပါတယ္လို႔ အၾကမ္းဖ်င္း ယူဆႏုိင္ပါတယ္။

လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အေနနဲ႔က ၀င္ေငြလိုအပ္ပါတယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အေနနဲ႔ကေတာ႔ အျမတ္ရရွိမွ ျဖစ္မွာပါ။ အျမတ္ရရွိေရးဆုိတာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအမ်ားစုရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္ပါ။ အျမတ္ရရွိဖုိ႔ ႀကိဳးစားတဲ႔ နည္းလမ္းေတြကသာ စီးပြားေရးပညာရပ္ေတြနဲ႔ အသံုးခ်ဗ်ဴဟာေတြပါပဲ။ အဲဒီေပၚမွာမွ စီးပြားေရးဆုိင္ရာ ကိုယ္က်င္႔တရားနဲ႔ လုိက္နာေစာင္႔ထိန္းရမယ္႔ က်င္႔၀တ္နဲ႔ ဥပေဒကို ေပၚေပါက္လာတာပါ။ ၂၁ ရာစု စီးပြားေရးသစ္မွာေတာ႔ အျမတ္ရရွိေရးဟာ အဓိက မက်ေတာ႔ဘဲ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ အေျပာင္းအလဲေတြ၊ နည္းပညာေတာ္လွန္ေရးေတြမွာ အခုအခံျဖစ္ေနတဲ႔အရာကို ေျပေလ်ာ႔ေစဖို႔ စီးပြားေရးက အသံုးခ် ယာဥ္တစ္စီးပါ။ ထိန္းေက်ာင္းတတ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဓနအေရႊ႕အေျပာင္း ျမန္ဆန္သလို အရင္းအျမစ္တန္ဖိုးေတြက အတက္အက်ျမန္ပါတယ္။ စံ တန္ဖိုးေတြကို အေသဆုပ္ကိုင္မထားဖုိ႔ လိုပါတယ္။ အေျပာင္းအလဲေတြမွာ အခုအခံ နည္းပါးသူေတြ၊ လ်င္ျမန္စြာ ေနသားတက် ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သူေတြက ပိုၿပီး အက်ိဳးအျမတ္ မ်ားႏုိင္ပါတယ္လို႔ Social Business ေလ႔လာသူ တစ္ဦးက ေျပာပါတယ္။

စီမံခန္႔ခြဲပံု

စီးပြားေရးပညာရပ္ထဲကို စီမံခန္႔ခြဲမႈ ဘာသာရပ္ စၿပီး မထည္႔သြင္းမီကတည္းက စီးပြားေရးေတြထဲမွ စီမံခန္႔ခြဲမႈက ထဲထဲ၀င္၀င္ ပါ၀င္ပတ္သက္ေနၿပီးသားပါ။ လူဟာ ပိုင္ဆုိင္မႈ အရင္းအႏွီးတစ္ခုခုေၾကာင္႔ ၀င္ေငြရရွိလာမယ္။ ရရွိလာမယ္႔၀င္ေငြကို ျပန္လည္သံုးစြဲရပါမယ္။ အဲဒီ ျပန္လည္သံုးစြဲမႈ အားလံုးဟာ သူ စီမံခန္႔ခြဲမႈနဲ႔ ျပဳလုပ္တာပါပဲ။ သူ႔ရဲ႕ စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြဟာ သူ႔လုိအင္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ႔ ရလဒ္ေတြ ထြက္ေပၚလာမယ္ဆုိရင္ ေအာင္ျမင္တဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈလုိ႔ ေျပာဆုိႏုိင္ၿပီး အျခားရလဒ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာခဲ႔ရင္ေတာ႔ မွားယြင္းတဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈလို႔ ဆိုႏုိင္ပါတယ္။ ဒါဟာ အေျခခံစည္းမ်ဥ္းပါ။

လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္၊ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုအတြက္အျပင္ ေကာ္ပိုေရးရွင္းတစ္ခု၊ ႏုိင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအတြက္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈရဲ႕ အဓိက အရင္းအျမစ္ေတြက အေတြ႔အႀကံဳနဲ႔ ပညာပါ။ ရာစုသစ္မွာေတာ႔ သတင္းကပါ စီမံခန္႔ခြဲမႈကို အက်ိဳးသက္ေစပါၿပီ။ ပစၥဳပၸန္ အေျခအေနေတြက အနာဂတ္ကို စီမံတဲ႔အတြက္ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနတဲ႔ အျဖစ္အပ်က္ေတြကို စီမံခန္႔ခြဲသူေတြက အမွန္အတုိင္း သိရွိေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ သိရွိေအာင္လည္း အားထုတ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ အဲဒါမွ မွန္ကန္တဲ႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြဟာ မိမိရဲ႕ စီမံခန္႔ခြဲမႈကို ေအာင္ျမင္ေစမွာပါပဲ။

စီးပြားအတက္အက်

စီးပြားေရးစကားပံုတစ္ခု ရွိပါတယ္။ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ခ်င္ရင္ မိမိရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈကို အရင္းအျမစ္အသြင္ ေျပာင္းႏုိင္ရပါမယ္။ ဘာကိုမွ မပိုင္ဆုိင္ဘူးဆိုတဲ႔သူေတာင္မွ လုပ္အားနဲ႔အခ်ိန္ကို ပိုင္ဆိုင္ပါေသးတယ္။ သူ႔ရဲ႕ က်န္းမာသန္စြမ္းမႈက ၂၄ နာရီအတြင္းမွာ ၀င္ေငြရရွိေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္ပါတယ္။ တစ္နာရီစာ ၀င္ေငြတန္ဖုိးကေတာ႔ ပညာနဲ႔ အရင္းအႏွီး စိတ္ကူးစိတ္သန္းေတြေပၚမွာ ကြာျခားပါလိမ္႔မယ္။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ျဖစ္ေစ၊ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေစ၊ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံျဖစ္ေစ စီးပြားေရး အတက္အက် သံသရာမွာ ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ထုတ္လုပ္မႈ ပိုလွ်ံကာလေတြကို က်ပ္တည္းစြာ ျဖတ္သန္းရတတ္သလို ေစ်းကြက္လုိအပ္ခ်က္ကို လက္မလည္ေအာင္ ျဖတ္သန္းရတဲ႔ ေန႔ရက္ေတြလည္း ရွိေနမွာပါပဲ။ ေစ်းကြက္လိုအင္ကို မျဖည္႔ဆည္းႏုိင္လို႔ ေဘးကေန ေငးခဲ႔ရတဲ႔ အခ်ိန္ေတြလည္း ႀကံဳရမွာပါ။ စီးပြားေရးစက္၀န္းထဲမွာ ဆင္ျခင္ဥာဏ္၊ အေတြ႔အႀကံဳ၊ ပညာ၊ သတင္းေတြနဲ႔ မိမိရဲ႕ အေနအထားကို မွ်ေျချဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပမယ္႔ အစြန္းထြက္မႈေတြ အၿမဲရွိေနႏုိင္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲကမွ စီးပြားက်ပ္ကာလမွာ အလြန္အကၽြံ မစြန္႔စားမိေအာင္၊ စီးပြားတက္ကာလမွာ အလြန္အကၽြံ မျဖဳန္းတီးမိေအာင္ ထိန္းေက်ာင္းရင္ စက္၀န္းရဲ႕ သေဘာတရားအရ အထက္ေရာက္လိုက္ ေအာက္ေရာက္လုိက္ ဆုိေပမယ္႔ စုန္းစုန္းျမဳပ္ ပ်က္စီးသြားတဲ႔ အျဖစ္မ်ိဳးေတာ႔ မေရာက္ရွိႏုိင္ပါဘူး။ လူ႔သမိုင္းနဲ႔ စီးပြားေရးဟာ ဒြန္တြဲေနတာမို႔ သမိုင္းအရႈပ္အေထြးနဲ႔ စိးပြားေရး အရႈပ္အေထြးေတြဟာ သီအုိရီေဟာင္းေတြၾကားထဲက သီအုိရီအသစ္ေတြ ေဖာက္ထြက္သလို ၀င္ရိုးမဲ႔ ပရမ္းပတာ ျဖစ္စဥ္ေတြကလည္း အမ်ားအျပားပါ။ လြတ္လပ္ေစ်းကြက္နဲ႔ ၂၁ ရာစု စီးပြားေရးသစ္ဟာ ဖန္တီးမႈအေၾကာင္းအခ်င္းအရာ မ်ားျပားသလို သီအိုရီအစြန္းထြက္ေတြလည္း ရႈပ္ေထြးေနဆဲပါ။ ၾကြယ္၀မႈနဲ႔ ခ်မ္းသာမႈဟာ သီးျခားခြဲထြက္သြားၿပီလား။ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ဆံုး ရာစုႏွစ္မွာမွ ဆင္းရဲမြဲေတမႈကို တိုက္ဖ်က္ဖို႔ စီမံခ်က္ကို ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ က်င္႔သံုးဖို႔ ဘာေၾကာင္႔ ႏႈိးေဆာ္ေနရတာလဲ။

ေစ်းကြက္မွာ ေဘးထြက္ေနလို႔မရ

လူဟာ ေစ်းကြက္နဲ႔ မပတ္သက္လို႔ကို မရပါဘူး။ ၀ယ္စရာရွိရင္၊ ေရာင္းစရာရွိရင္ လူဟာ ေစ်းကြက္ထဲ ၀င္လာရပါတယ္။ သူဟာ ေစ်းကြက္ထဲမွာ အသက္၀င္ေအာင္ လႈပ္ရွားရပါတယ္။ ေစ်းကြက္သတင္းေတြ၊ အျဖစ္အပ်က္ေတြကို တံု႔ျပန္ေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ လူဟာ သူ႔လိုအင္အရ ေစ်းကြက္ကို ၀င္ေရာက္လာၿပီး အျခားသူမ်ားရဲ႕ လုိအင္ကို ျဖည္႔ဆည္းေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ အဲဒါမွလည္း သူ႔လိုအင္ေတြ ျပည္႔၀မွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒါေၾကာင္႔ ေစ်းကြက္ထဲကို လူေတြအမ်ားႀကီး ၀င္ေရာက္လာပါတယ္။ လူမ်ားေလ ေစ်းကြက္က ေအာင္ျမင္ေလ ျဖစ္တဲ႔အတြက္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ႀကီး ေအာင္ျမင္ျဖစ္ထြန္းလာခဲ႔ပါတယ္။

ပမာေျပာရရင္ေတာ႔ ေနရာတစ္ေနရာမွာ လုပ္ငန္းတူေတြ အမ်ားႀကီး စုေ၀းေနတာ ေတြ႔ရတတ္တာမ်ိဳးပါ။ ေရႊဆုိင္ေတြခ်ည္းပဲ ရွိေနတဲ႔ လမ္းတစ္လမ္းဟာ ေရႊေစ်းကြက္ ျဖစ္လာတာမ်ိဳး၊ ကားအေရာင္းအ၀ယ္ေတြ မ်ားတဲ႔ေနရာမွာ ကားေစ်းကြက္ ျဖစ္လာတာမ်ိဳး ေစ်းဆုိင္ေပါင္းစံု ရွိတဲ႔ေနရာမွာ စားေသာက္ဖြယ္ရာဆုိင္ေတြ္ တစ္စထက္တစ္စ တိုးတက္လာတာမ်ိဳးပါ။

ဒါဟာ လြယ္လင္႔တကူ ျဖစ္ပ်က္တာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ သူ႔အလိုအေလ်ာက္ ေစ်းကြက္တစ္ခုတည္းကို တုိးတိုး၀င္လာတာမ်ိဳးပါ။

ဒီေနရာမွာ ဘယ္ေစ်းကြက္ရွိတယ္၊ ဟုိေနရာမွာ ဘယ္ေစ်းကြက္ရွိတယ္ဆိုတာ လူအမ်ားက လက္ခံလာတဲ႔အခါမွာ သူ႔လိုအင္ဆႏၵ ျဖစ္ေပၚလာတာနဲ႔ အဲဒီေနရာကို ခ်က္ခ်င္းသတိရၿပီး

`ေရႊလုိခ်င္ရင္ ….. လမ္းကိုသြား´

`ဘာစားခ်င္လုိ႔လဲ ….. ေနရာကို သြားေလ´

`ကား၀ယ္ခ်င္ရင္ ….. အဲဒီေနရာမွာ စံုစမ္းေပါ႔´ ဆုိတာေတြဟာ ေစ်းကြက္ကို အသိအမွတ္ျပဳထားျခင္းပါပဲ။

အဲဒါဆုိရင္ လူေတြက ေစ်းကြက္ကို ရွာရမွာလား၊ ေစ်းကြက္က လူေတြကို လာရွာမလားဆိုတာက ေခတ္သစ္ေမးခြန္းျဖစ္ေနပါၿပီ။

လူလူခ်င္း ဆက္သြယ္နုိင္တဲ႔ နည္းလမ္းရွိရင္ ေစ်းကြက္ဟာ ျဖစ္ေပၚေနႏုိင္ပါတယ္။ တယ္လီဖုန္း၊ ဖက္စ္၊ ကြန္ရက္ဆက္သြယ္ေရးမ်ား အရာအားလံုးမွာ ေစ်းကြက္ ျဖစ္ေပၚေနႏုိင္ပါတယ္။ အဓိက အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္က ေစ်းကြက္ကေန ေဘးထြက္မေနဖုိ႔ပါပဲ။ အေျပာင္းအလဲေတြ၊ ျမန္ဆန္ေနတဲ႔ ျဖစ္ပ်က္ေတြ အစဥ္မျပတ္တဲ႔ေခတ္မွာ ေစ်းကြက္ကို မ်က္ႏွာလႊဲထားလို႔ မရေတာ႔ပါဘူး။ အဲဒါမွသာ မိမိလိုအင္အတြက္ ေစ်းကြက္ကို အသံုးခ်လို႔ ရႏုိင္မွာပါ။ ဒါေပမယ္႔ ေစ်းကြက္ကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္ဖုိ႔ေတာ႔ မႀကိဳးစားပါနဲ႔။ ေစ်းကြက္ဟာ တုပ္ေႏွာင္ခံရၿပီဆုိရင္ တုိးတက္မႈ ဆံုးရံႈးၿပီး ေစ်းကြက္ဟာ မဖြံ႔ၿဖိဳး၊ မက်ယ္ျပန္႔ႏုိင္ေတာ႔ပါဘူး။ တုပ္ေႏွာင္ခံရတဲ႔ ေစ်းကြက္ေတြဟာ မည္သူ႔ကိုမွ အက်ိဳးမျဖစ္ထြန္းေစဘဲ ပါ၀င္ပတ္သက္သူအားလံုးကို ဆံုးရံႈးေစတဲ႔အတြက္ ေစ်းကြက္နဲ႔ ပါ၀င္လႈပ္ရွားသူအားလံုး ႏႈတ္ထြက္သြားၿပီး ေစ်းကြက္တစ္ခုလံုး ဆံုးရံႈးရတတ္ပါတယ္။

အဆိုး၀ါးဆံုးကေတာ႔ ေစ်းကြက္နဲ႔အတူ ပညာအရင္းအျမစ္ေတြပါ ပ်က္စီးႏုိင္တဲ႔အတြက္ ေစ်းကြက္မွာ ေဘးထြက္ေနျခင္းနဲ႔ ေစ်းကြက္ကို ခ်ဳပ္ကိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားျခင္းက မိုက္မဲမႈေတြသာ ျဖစ္ပါလိမ္႔မယ္။

နည္းပညာစီးပြားေရးနဲ႔ နယ္ေျမသစ္ကို စြန္႔ထြက္လိုသူမ်ား

စီးပြားေရးလုပ္တာ လြယ္ပါတယ္လို႔ ဆင္တူရိုးမွား ထုတ္လုပ္သူတစ္ေယာက္က ေျပာတဲ႔သူကို စီးပြားေရးမွာ ဂုဏ္သိကၡာရွိဖို႔က ခက္တာလို႔ သူသိဖို႔ လုိပါတယ္။ မူပိုင္ခြင္႔ဥပေဒေတြ မျပည္႔စံုေသးတဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံတခ်ိဳ႕၊ မူပိုင္ခြင္႔ေတြကို ခ်ိဳးေဖာက္ခ်င္တဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံတခ်ိဳ႕က လုပ္ငန္းရွင္ေတြဟာ စီးပြားေရး အက်ိဳးအျမတ္အတြက္ ကိုယ္က်ိဳးၾကည္႔မႈေတြ လြန္ကဲေနတတ္ပါတယ္။

ဒါကေတာ႔ အခုေလာေလာဆယ္မွာ ႀကံဳေတြ႔ေနရတဲ႔ အတုလုပ္မႈလို႔ ေျပာရင္ ရမလားပဲ။ သီခ်င္းေခြအတု၊ ရုပ္ရွင္ကားေခြအတု၊ ေဆး၀ါးအတု၊ စားေသာက္ဖြယ္ရာအတု၊ ၀တ္ဆင္စရာအတု၊ အထည္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ တံဆိပ္အမ်ိဳးမ်ိဳးအတုေတြကို ေျပာတာပါ။

အတုဆုိကတည္းက အရည္အေသြး ညံ႔ဖ်င္းၿပီးသားပါ။ အတုျဖစ္လို႔၊ အရည္အေသြး မမီလို႔ ေစ်းႏႈန္းသက္သာတာကို သိၿပီးျဖစ္ရပါမယ္။

ဒီအတုေတြထဲက အဆိုးရြားဆံုးကေတာ႔ ေဆး၀ါးအတုနဲ႔ စားစရာအတုပါ။ လူေတြရဲ႕ မ်ိဳးဗီဇေတြပါ ထိခိုက္ႏုိင္တဲ႔အတြက္ အလြန္အႏၱရာယ္ႀကီးပါတယ္။ ဒါဟာ နည္းပညာစီးပြားေရးမွာ အုိင္ဒီယာေတြ လုယက္ခံရမႈက တစ္ေန႔တစ္ျခား ပုိတိုးတက္လာေနပါတယ္။ ကုိလံဘတ္စ္က အေမရိကားကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိၿပီး အဂၤလန္က အေမရိကားကုိ သိမ္းပိုက္သလိုမ်ိဳးပါပဲ။ နည္းပညာကို မေဖာ္ႏုိင္သူေတြက နည္းပညာကို လုယက္သူေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ ဒါကို အေကာင္းဆံုး ကာကြယ္နည္းကေတာ႔ နည္းပညာကို မွ်ေ၀သံုးစြဲျခင္းပါပဲ။ အုိင္တီသမားေတြဟာ နည္းပညာကို အခ်င္းခ်င္းမွ်ေ၀ၿပီး မိမိတုိ႔ ေဖာ္ေဆာင္တဲ႔ ေစ်းကြက္ကို ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ေစပါတယ္။ သူတုိ႔က အသိဥာဏ္မူပိုင္မႈ ခံစားခြင္႔ထက္ ေစ်းကြက္ကေန သြယ္၀ိုက္တဲ႔အျမတ္ကိုသာ စားသံုးတဲ႔အတြက္ ေရရွည္နဲ႔ မ်ားမ်ားရရွိတယ္ဆုိတဲ႔ အခ်က္ကို ေတြ႔ရွိခဲ႔ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင္႔ နည္းပညာစီးပြားေရးဟာ လက္ရည္တူ ပါ၀င္ႏုိင္သလို တစ္စိတ္တစ္၀မ္းတည္း ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါတယ္။ မိမိရဲ႕ စြမ္းရည္မက မိမိရဲ႕ အာမခံမႈပါပဲ။ လူတုိင္းဟာ စီးပြားေရးအျမင္နဲ႔ က်င္႔၀တ္သိကၡာရွိဖို႔ လိုပါတယ္။

ရာစုသစ္ရဲ႕ စီးပြားေရးကစားပြဲမွာ ရႈံးနိမ္႔သူမရွိေစေရးဆိုတာ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္သူေတြရဲ႕ ဆႏၵလုိအင္ကသာ အဆံုးအျဖတ္ေပးႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါတယ္။

စီးပြားဆန္ျခင္း

ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ပေဒသရာဇ္ စီးပြားေရးပံုစံ မိရိုးဖလာ စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္မႈနဲ႔ ၀မ္းစာနဲ႔ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈပြဲေတာ္ေတြအတြက္ ထုတ္လုပ္မႈျပဳလုပ္တဲ႔ အာရွေဒသဟာ ၁၈ ရာစုနဲ႔ ၁၉ ရာစုမွာ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ႕ အႏြယ္အဖြား ကိုလိုနီျပဳက်င္႔ခံရျခင္း ဒဏ္ရာကို ရရွိခဲ႔ပါတယ္။

ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးကာလ ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း အနီေရာင္ျမဴခိုးေတြက အေရွ႕အာရွတစ္ခြင္မွာ လႊမ္းမုိးခဲ႔ဖူးပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင္႔ အာရွလူမႈ အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာက စီးပြားဆန္ျခင္းကို ယဥ္ေက်းမႈ မ်က္ႏွာစာကေန ျငင္းဆိုတတ္ၾကပါတယ္။

ဒါေတြဟာ လက္လြတ္စပယ္ စီးပြားဆန္ျခင္းမ်ိဳးဆုိရင္ မွားမယ္မဆုိႏုိင္ပါ။

စီးပြားေရးအရ စနစ္က်သူေတြကို အျပစ္ဆုိတတ္တဲ႔ အမူအက်င္႔ ျဖစ္ေနပါတယ္။

၁၉၉၀ လြန္ ကာလေတြမွာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးနဲ႔ နဖူးေတြ႔ဒူးေတြ႔ ေတြ႔တဲ႔အခါက်မွ အေတြ႔အႀကံဳ နည္းပါးမႈေၾကာင္႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အလြဲအမွားေတြ ႀကံဳၾကရတာပါ။ လူတစ္ဦးရဲ႕ ၀င္ေငြဟာ သူ႔ပံုမွန္စားသံုးမႈထက္ ပိုလွ်ံရပါမယ္။ မိသားစုရဲ႕ ၀င္ေငြဟာ မိသားစု အသံုးစရိတ္ထက္ ပိုလွ်ံရပါမယ္။ မိဘေတြရဲ႕ အေျမာ္အျမင္ဟာ ကေလးငယ္ေတြရဲ႕ အနာဂတ္နဲ႔ တိတိက်က် ပတ္သက္ေနပါတယ္။ အေျပာင္းအလဲမ်ားတဲ႔ေခတ္မွာ အစဥ္အလာ တန္ဖိုးေတြဟာ အနာဂတ္နဲ႔ ကြဲျပားဆန္႔က်င္ေနတတ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင္႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြကို ပစၥဳပၸန္အေျခအေနနဲ႔ အနီးစပ္ဆံုး အခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ စဥ္းစားသင္႔ပါတယ္။

မိဘနဲ႔ သားသမီးၾကားမွာ ပညာမွ်ေ၀ဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ လူငယ္ေတြၾကားမွာ ေရပန္းစားတဲ႔ သတင္းေတြ၊ အခ်က္အလက္ေတြကို လူႀကီးေတြအေနနဲ႔ မ်က္ျခည္မျပတ္ဖုိ႔ လိုပါတယ္။

ကြန္ပ်ဴတာလုိ၊ IT လို ဘာသာရပ္ေတြကို ကေလးေတြဆီကေန လူႀကီးမိဘေတြက သင္ၾကားၿပီး အစြန္းမထြက္တဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ သမုိင္းတန္ဖိုးေတြ၊ လူမႈေဗဒေတြက မိဘေတြဆီကေန လူငယ္ေတြဆီ ျပန္လည္စီးဆင္းဖုိ႔ လိုပါတယ္။

မိသားစု အေျခခံယူနစ္မွာလည္း ေငြေၾကးလည္ပတ္စီးဆင္းဖုိ႔ကို မိသားစုတုိင္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိနားလည္ထားဖို႔ လုိပါတယ္။ ဘယ္သူေတြဟာ မိသားစုအတြက္ ၀င္ေငြရွာေပးၿပီး ဘယ္သူေတြဟာ သံုးစြဲသလဲ၊ ဘယ္လုိသံုးစြဲသင္႔သလဲ ဆိုတာကို တိက်ရွင္းလင္းထားဖုိ႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွသာ မိသားစုရဲ႕ ၀င္ေငြကို အက်ိဳးမဲ႔မျဖဳန္းတီးသင္႔ဘူးလို႔ မိသားစု၀င္တုိင္း နားလည္လက္ခံႏုိင္ပါမယ္။ မိသားစု၀င္ေငြတုိင္းမွာ ပိုလွ်ံမႈရွိလာလို႔ စုေဆာင္းမႈနဲ႔ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ပုိမုိျပဳလုပ္လာႏိုင္ရင္ မိသားစုတုိင္း ၾကြယ္၀လာမယ္။ တုိင္းျပည္လဲ ၾကြယ္၀လာမွာပါပဲ။ အဲဒါေၾကာင္႔ စီးပြားဆန္ျခင္းဟာ မျဖစ္မေန လိုအပ္ပါတယ္။

ဘဏ္ေတြက စီးပြားဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကို အေထာက္အကူ ေပးတယ္၊ ဒါေပမယ္႔ … ၊

ပံုမွန္အားျဖင္႔ေတာ႔ ဘဏ္လုပ္ငန္းဟာ စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအတြက္ အေထာက္အကူေပးတဲ႔ အင္ဂ်င္တစ္ခုပါပဲ။

ဒါေပမယ္႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံေတြမွာေတာ႔ ဘဏ္ေခ်းေငြေတြဟာ အေသးစားလုပ္ငန္းေတြ၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးဖို႔အားယူေနတဲ႔ အလယ္အလတ္တန္းစား ကုမၸဏီတခ်ိဳ႕ကို က်ဆံုးေစခဲ႔တဲ႔ ျဖစ္ရပ္မ်ိဳးေတြ ေပၚေပါက္ခဲ႔ဖူးပါတယ္။ ဒါဘာေၾကာင္႔ျဖစ္လဲဆုိရင္ေတာ႔ ပင္ကိုယ္ဘဏ္စနစ္ရဲ႕ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြကို ေသြဖယ္မႈနဲ႔ ေလ်ာ႔ရဲမႈတုိ႔ေၾကာင္႔ ျဖစ္ေပၚလာရပါတယ္။ ရာျဖတ္ေတြရဲ႕ မွားယြင္းဆံုးျဖတ္မႈေတြ၊ ဘဏ္ရဲ႕ အေျခခံစည္းမ်ဥ္းေတြကို လုပ္ကိုင္သူေတြရဲ႕ ဘဏ္အေပၚ ရႈျမင္မႈ အလြဲအမွားေတြေၾကာင္႔ ျဖစ္ေပၚလာရတာပါ။

ဘဏ္ေခ်းေငြေၾကာင္႔ အရႈံးျပလုိက္ရတဲ႔ စက္မႈလုပ္ငန္းတစ္ခုကို ေတြ႔ျမင္ဖူးပါတယ္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ အလားအလာ ေကာင္းေနတဲ႔ စက္မႈလုပ္ငန္းတစ္ခုက လုပ္ငန္းခ်ဲ႕ထြင္ဖုိ႔ သူ႔အေနနဲ႔ ဘဏ္ေခ်းေငြ ပမာဏတစ္ရပ္ကို လုိအပ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ လုပ္ငန္းကို စီမံခန္႔ခြဲသူက ဘဏ္မွရရွိမယ္႔ ေခ်းေငြရဲ႕ တစ္၀က္ကို ဘဏ္ကေခ်းေငြ ရရွိႏုိင္မယ္႔ နည္းလမ္းေတြမွာ အသံုးျပဳခဲ႔ပါတယ္။

ေရတုိအေနနဲ႔ သူအေပါင္ေပးႏုိင္တဲ႔ ပမာဏထက္ ရာခုိင္ႏႈန္းမ်ားစြာ ပိုရရွိခဲ႔ေပမယ္႔ ရရွိတဲ႔ ေခ်းေငြတစ္ရပ္လံုးဟာ သူ႔ရဲ႕ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈထဲမွာ မထည္႔၀င္ႏုိင္ခဲ႔ပါဘူး။ အဲဒါေၾကာင္႔ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေစ်းကြက္က ရရွိတဲ႔ အျမတ္ဟာ ေခ်းေငြရဲ႕ အတုိးအတြက္သာ လည္ပတ္သံုးစြဲႏုိင္ၿပီး ေစ်းကြက္၀ယ္လုိအား က်ဆင္းတဲ႔ စီးပြားက်ပ္ကာလတစ္ခုမွာေတာ႔ သူ႔လုပ္ငန္းဟာ ၿပိဳလဲသြားခဲ႔ရပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင္႔ ဘဏ္ေခ်းေငြ ရရွိတာကို ထီေပါက္သလို သေဘာမထားမိဖုိ႔ လိုပါတယ္။ မိမိဆက္သြယ္ ေဆာင္ရြက္မယ္႔ ဘဏ္ရဲ႕ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းနဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာဟာ မိမိလုပ္ငန္းအတြက္ ထည္႔သြင္းစဥ္းစားရမယ္႔ အခ်က္ပါပဲ။ အသံုးခ်တတ္ရင္ေတာ႔ ဘဏ္ဟာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို ဖြံ႔ၿဖိဳးႏုိင္မွာ အမွန္ပါပဲ။

ေအာင္ပိုင္စိုး

2 comments:

ဗဟုသုတ အရမ္းရပါတယ္။

စာလာဖတ္သြားတယ္... ဗဟုသုတေတြပိုက္ၿပီးၿပန္ေတာ႔မယ္...အေဟာင္းေတြေတာ႔ေနာက္မွလာဖတ္မယ္...